Acei oameni minunati si colectiile lor fascinante

Posted: January 20, 2011 in ce mai vad, cutia cu cioburi, povesti de cateva minute

Unchiul meu e colectionar. De mic il urmarea cu clasoare de timbre in brate, aranjand, mutand, primind postal diverse colectii, incercand sa transmita copiilor din jur, adica mie si verisorilor mei, parte din ceea ce el iubea. Dar nu erau doar timbre, au aparut vederi vechi, monede, antichitati, bancnote apuse si felicitari pierdute in timp…exista un club de filatelie in oras, odata sigur, daca nu de doua ori pe saptamana, era acolo, Rar, dar mai mergeam si noi cu el. Ca filatelist era clar ca avea si penseta, eventual lupa, facea schimburi si parte din lumea asta fascinanta ne-a transmis-o si noua. Un cunoscut colectioneaza brichete, felurite, de la cele mai kitschoase la cele mai de calitate, de la bricheta care avea o imagine cu femeia care se dezbraca la cea in forma de pistol, bunicul avea nu mai putin de 5 briciuri in colectie, de fiecare data, in functie de cum era barba, alegea cate unul. In adolescenta, mai toti colectionam abtibilde, cu fotbalisti sau surprize de la guma. Ce tare erai sa ai toata colectia !  Domnul de la inghetata avea o colectie de sepci colorate, in mintea mea il comparam putin cu unul din celebri Pet Shop Boys care colectiona caciuli, sepci, palarii si in fond mai tot ce ai fi putut sa-ti pui pe cap. Insectar n-am avut niciodata, nici ierbar, ii uram pe cei care se mandreau cu ele…dar am avut impreuna cu bunul meu prieten,Bogdi, carti din colectia Delfin. Poate cele mai fascinante carti ale acelor vremuri. Dar si colectie de nasturi fotbalisti, cu leocoplast cu numere pe spate. Un Steaua-Dinamo in miniatura.

Am vazut o colectie de ascutitori(chiar si chinezeasca cu girafa), una de guma de sters(inclusiv din aia chinezeasca mirositoare), am vazut colectii de pachete de tigari, de cutii de bere, de sticle de vin, de bere, de ciocolata, de reviste, de jules verne, de rahanuri, de dopuri de vin(ha ha, inca ti-am mai adunat pentru colectie🙂, de citate, de felicitari care se deschid si canta, de afise, de tricouri, de elefanti din fildes, de zaruri, de ochelari, de pantofi cu plachiuri, de telefoane cu disc, de autografe, poze cu vedete, servetele parfumate, cutii de chibrituri, bilete de intrare la concerte, pliante, suveniruri de la staruri, inele, medicamente, plasturi(chiar exista), fire de par ale fostelor iubite, ursuleti de plus, filme….si lista ar putea continua la nesfarsit. De curand, mi-au atras atentia o colectie de ceasuri cu cuc, una de ceasuri de toate felurile , una de marmote impaiate !!!, una de sonerii la bicicleta  si una de chihlimbar. Cea din urma era a unui fost vecin pensionar care avea atelierul in beci si zi de zi mesterea la cate o noua piesa. Avea pana si animale din chihlimbar ca orice colectionar care se respecta.    Ce e mai fain la acesti oameni ca ar fi in stare sa-ti vorbeasca ore in sir despre colectie, stiu cand a aparut prima piesa, stiu de ce e ciobita a doua, stiu toata istoria oricarei piese de colectie…si cateodata te intrebi pana unde se intinde lumea lor

Intr-un fel poti ajunge colectionar si fara voia ta. Aveam un obicei sa cumpar diferite feluri de mustar, nu terminam borcanul si tot mai cumparam ceva cat sa am, la o adica, daca vreau mustar la masa, macar 7-8 feluri. La fel si cu parfumurile. Trebuia sa imi las asa, un putin doar cat sa nu uit acel miros si daca vroiam chiar sa-l folosesc de cateva ori, sa-mi mai ramana. Prin urmare, intr-o vreme aveam 6-7 parfumuri in casa, unul ce era mai plin iar celelalte undeva sub 10 %. Chiar si acum, in baie am cinci geluri de dus de la aceeasi firma, modele diferite. Imi luasem doua, apoi a aparut al treilea si am vrut sa-l incerc. E clar ca mai aveam din celelalte. Nici nu am ajuns la jumatate cu asta din urma ca a aparut deja sortimentul numarul patru(l-am luat la munte si nu l-am terminat pe tot🙂 si ieri am vazut varianta numarul cinci. Trezeste-te numarul 5, era intr-un film ! L-am luat si pe asta. Asa ca de azi dimineata ma pot spala cu oricare din aceste variante. Suna aiurea, dar cumva cred ca genele bunicii care mai are si acum haine de pe la 1950 si ceva, ascunse prin dulapuri, au ajuns si la mine. Cu toate astea eu ma stiu doar colectionar intamplator…si daca tot vroiam sa intru si eu in aceasta lume selecta, am inceput sa adun si eu tot felul de lucruri de dat focul. Ma gandeam ca in cazul unei revolutii, macar focul sa-l am cu mine🙂

Mai degraba as colectiona calatorii…nu-i asa ? Parca imi vin mai bine…ma concentrez, poate in viitor, mai avem pana atunci…noapte buna, calatorule.

Leave a Reply

